Az időskorúak és demensek gondozásának lehetőségei
2025/10. lapszám
Mi változott, mi változik? – a nyári jogszabály-módosítások összefoglalása
dr. Vető Marietta
Mi változott, mi változik? – a nyári jogszabálymódosítások összefoglalása
Bár a nyár jogalkotásban általában nem túl intenzív időszak, idén a július-augusztus több olyan kisebb-nagyobb módosítást hozott a gyermekvédelem, a hajléktalan-ellátás, a fogyatékosságügy, az idősgondozás vagy éppen az adminisztráció terén, amelyekre érdemes odafigyelni az intézményeknek, szakembereknek.
Változott az országos jelentési rendszerbe bejelentendő adatok köre
Módosult a szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi országos jelentési rendszerbe bejelentendő adatok köre. A 415/2015. (XII. 23.) Korm. rendelet 1. számú melléklete változott, az új szabályozást első alkalommal a 2026. január 1-je és 2026. június 30-a közötti jelentési időszakra, valamint a 2026. június 30-ai jelentési időpontra vonatkozó jelentésnél kell figyelembe venni.
A változások jó részének indokoltsága adminisztratív okok alapján merült fel (az adott adat folyamatos rögzítése megtörténik a KENYSZI-ben, így nem szükséges itt is rögzíteni), emellett néhány helyen pontosításra volt szükség. Jövő évtől az alábbi változásokat figyelembe véve kell teljesíteni a jelentési kötelezettséget az országos jelentési rendszerbe:
• a falugondnoki és tanyagondnoki szolgáltatásnál meg kell adni a gépjármű rendszámát is;
• népkonyhai étkeztetést, a résztvevők számát már nem kell jelenteni;
• a támogató szolgáltatásnak a továbbiakban nem kell jelenteni;
• pszichiátriai betegek és szenvedélybetegek közösségi alapellátásainál a diagnóziskódokat vagy a függőség típusát nem kell külön jelenteni;
• fogyatékos személyek nappali ellátás esetén az igénybe vevők számát a fogyatékosság típusa szerint kell jelenteni;
• szenvedélybetegek nappali ellátás esetén a diagnóziskódokat vagy a függőség típusát nem kell külön jelenteni;
• a fogyatékos személyek bentlakása esetén sem kell jelenteni a fogyatékosság típusát;
• a szociális bentlakásban a külső férőhelyen ellátottak számát nem kell jelenteni;
• családok átmeneti otthona esetén nem kell jelenteni a külső férőhelyen, illetve a 2017. előtti telephely alapján bejegyzett szolgáltatási helyen a várakozók számát.
Fontos megemlíteni, hogy változtak a működési nyilvántartásba történő bejelentés formai követelményei is. A jövőben új adatlapon kell benyújtani a működési nyilvántartásba való bejelentést a személyes gondoskodást végző személyeknek. Erről korábbi lapszámunkban részletesen is írtunk.
Továbbképzési kötelezettség teljesítése a demens, illetve autista személyeket gondozóknál
Korábbi jogszabály-változás eredménye, hogy 2027. január 1-től a demens vagy autista személyeket gondozó bentlakást nyújtó intézményekben minden műszakban szakirányú képesítéssel rendelkező foglalkoztatott jelenlétét köteles minden intézmény biztosítani (az eredetileg meghatározott határidő kitolása is korábban megtörtént). A jogszabálynak való megfelelés érdekében az intézményekben több gondozó, ápoló vagy terápiás munkatárs beiskolázása vált szükségessé. Erre a megnövekedett igényre reagálva a személyes gondoskodást végző személyek továbbképzéséről és a szociális szakvizsgáról szóló 9/2000 (VIII.4.) SzCSM rendelet jelenlegi módosítása kimondja, hogy az a gondozó, ápoló vagy terápiás munkatárs, aki elvégzi a demenciával élők vagy autista személyek gondozója képzést, egyben teljesíti a továbbképzési kötelezettségét is.
Utcai szociális munka: összehangolt működés és együttműködés
A személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 1/2000-es rendelet módosítása néhány pontosítást tett a munka megszervezésének feltételeit érintően. A jogszabály szövege kiegészült, így mostantól „legalább” 6 órában kell biztosítani az ellátásokat (természetesen a 6 óra eddig is a minimális időtartam volt). A jogszabály pontosítja, hogy az utcai szociális munkát az ellátási terület szükségleteinek megfelelően kell megszervezni a diszpécserszolgáltatással való egyeztetést követően. Külön bekezdésbe került, hogy a szolgáltató gondoskodik arról, hogy 18.00–22.00 óra között – szükség esetén a krízisautó szolgálat bevonásával – a közterületi bejelentésekre haladéktalanul reagáljon. Ezt kifejezetten a téli időszakra és különösen a vörös kód idejére írja elő a rendelet. A munka összehangolásának szükségessége érdekében további pontosításként jelenik meg a szabályozásban, hogy ha egy területen a feladatot több szolgáltató is ellátja (közös, illetve szomszédos területen), akkor a diszpécserszolgálattal kapcsolatos kérdések tekintetében együttműködési megállapodás keretei között kell megállapodniuk, hogy mely napokon melyik szolgáltató biztosítja az ellátást. Fontos, hogy ettől függetlenül a jogszabályi feltételeket valamennyi szolgáltatónak teljesítenie kell külön-külön is. Amennyiben ez indokolt, az egymással szomszédos vagy közös ellátási területtel rendelkező utcai szociális munkát végző szolgáltatók működési idejét úgy kell meghatározni, hogy egyidejűleg valamennyi érintett ellátási területen egy szolgálat gondoskodjon a közterületen élő emberekkel kapcsolatos feladatok ellátásáról.
Fogyatékosságügy: A mozgáskorlátozottak személygépkocsi szerzési- és átalakítási költsége megduplázódik
2026. január 1-jétől a 102/2011. (VI. 29.) Korm. rendelet módosításával változnak a súlyos mozgáskorlátozott, illetve egyéb fogyatékossággal élő embereket megillető közlekedési kedvezmények. A jövő évtől a személygépkocsi szerzési támogatás mértéke új gépkocsi vásárlása esetén a jelenlegi 1 000 000 forintról 2 000 000 forintra emelkedik, az újnak nem minősülő, de legfeljebb öt éve forgalomba helyezett személygépkocsi vásárlása esetén a támogatás összege továbbra is a vételár 60 százaléka, azonban a maximálisan igénybe vehető összeg a mostani 600 000 forintról 1 200 000 forintra emelkedik. Nem változik ugyanakkor a súlyos mozgáskorlátozott emberek által vásárolt segédmotoros kerékpárnak minősülő, három- vagy négykerekű jármű, valamint járműnek nem minősülő, gépi meghajtású kerekesszék esetében igénybe vehető támogatás mértéke. Az továbbra is a vételár 60 százaléka, de legfeljebb 600.000 forint. A módosítás értelmében némileg emelkedik a súlyos mozgáskorlátozott, vagy az őt szállító személy tulajdonában álló személygépkocsi átalakításával összefüggésben igénybe vehető támogatás mértéke, ami a jelenlegi 90.000 forint helyett 150.000 forint lesz.
Gyermekvédelemben dolgozók, nevelőszülők alkalmassága
Nevelőszülőnél készített környezettanulmányhoz fényképeket kell csatolni
A nevelőszülői foglalkoztatási jogviszony és a helyettes szülői jogviszony egyes kérdéseiről szóló 513/2013 (XII.9.) Korm. rendelet módosítása nyomán a nevelőszülőnek jelentkező személynek az ingatlanában készülő környezettanulmányhoz fényképeket is kell csatolni az ingatlanról, annak külső homlokzatáról, a lakószobákról, a konyháról, a fürdőszobáról, az illemhelyről, az udvarról és a melléképületekről. Adminisztratív könnyítés, hogy a nevelőszülők alkalmasságának rendkívüli felülvizsgálatára már nincsen szükség akkor, ha a MÜKENG-be bejegyzett feltételek megváltoztak. Egyéb felmerült szükség esetén természetesen továbbra is kezdeményezni kell a felülvizsgálatot.
Változások a gyermekvédelmi intézményben foglalkoztatott személyek pszichológiai alkalmassági vizsgálatában
A továbbiakban a gyermekvédelmi intézményben foglalkoztatott személyek pszichológiai alkalmassági vizsgálatáról szóló 191/2024. (VII.8) NM rendelet 1. mellékletének szakellátásról szóló részében leírt munkakörök setén kell elvégezni a szakmai alkalmasságvizsgálatot. Ezzel a vizsgált személyi kör bővült. A vezetői alkalmassági vizsgálatot végző testület összetétele is változik, valamint a minősítő dokumentum tartalmára és kiadására vonatkozó kisebb módosítások kerültek a jogszabályba.
A szerző jogász, szociálpolitikai szakértő. ellátottjogi képviselő